Yleisimmät vammat

Kantakalvon tulehdus

Kantakalvon tulehduksella, plantaarifaskiitilla, tarkoitetaan kantaluun alla, lihasjänteen kiinnityskohdassa olevan kudoksen tulehdustilaa. Kipu tuntuu yleensä kantapäässä, mutta se voi tuntua myös jalan kaaressa. Kipu on pahimmillaan aamun ensimmäisissä askelissa.

Kantakalvon tulehdus voi olla seurausta ongelmista jalan kaarissa, kireästä akillesjänteestä, pitkästä seisomisesta ilman riittävää jalan tukea, ylirasituksesta tai painon lisääntymisestä.

Kantakalvon tulehduksen ensimmäinen hoito on lepo, joka mahdollistaa tulehduksen parantumisen.

Yksilölliset FootBalance-pohjalliset ohjaavat jalkaa neutraaliin asentoon, mikä mahdollistaa jalan terveen toiminnan. Kantakalvon ylimääräinen kuormitus vähenee, mikä vähentää kipua ja edesauttaa paranemista.

Penikkatauti

Penikkatauti on sääriluun lihaskiinnitysten ja -kudosten tulehdus. Kipu lisääntyy yleensä rasituksessa. Pitkäaikaisempi rasitus saattaa johtaa kivuliaisiin lihasten, lihaskalvojen ja kudosten tulehduksiin.

Penikkatauti on usein seurausta muun muassa ylipronaatiosta, lättäjalasta, jäykistä jalan kaarista, juoksuharjoittelusta, harjoitusmäärien äkillisestä kasvusta, lajeista joissa vaaditaan voimakasta iskunvaimennusta tai vääränlaisista jalkineista.

Jos kärsit penikkataudista muista, että ensimmäinen ja tärkein hoito on lepo. Myös venyttely, hieronta ja tiettyjen lihasryhmien vahvistaminen nopeuttavat paranemista. Muista lämmitellä hyvin ennen harjoittelua ja lyhennä harjoituksia kivun mukaan.

Huolehdi että sinulla on riittävä tuki jaloillesi ja valitse omalle jalkatyypillesi sopiva jalkine.

Yksilölliset FootBalance-pohjalliset ohjaavat jalkaasi neutraaliin asentoon, mikä tukee koko kehosi oikeaa asentoa ja linjausta.

Juoksijan polvi

Juoksijan polvi, ITB-syndrooma, tarkoittaa reiden sivulla sijaitsevan peitinkalvon kroonista lyhentymistä ja siitä seuraavaa peitinkalvon hankautumista polven ulkosivunastaan. Tämä hankautuminen voi johtua useasta eri syystä, kuten ylipronaatiosta, liiallisesta supinaatiosta, jalkojen erimittaisuudesta, takareiden lihasten kireydestä tai lihasepätasapainosta.

Juokseminen ja portaiden kipuaminen pahentaa kipua, pitkään istuminen taas voi johtaa polven jäykistymiseen.

Jos kärsit juoksijan polvesta, tärkein neuvo on riittävä lepo. Nelipäisen reisilihaksen ja hamstring-lihaksen vahvistaminen tukee parantumista.

Muista valita omalle jalkatyypillesi sopivat juoksukengät ja uusia ne tarvittavan usein.

FootBalance-pohjalliset voivat tarjota apua juoksijan polveen korjaamalla jalkojesi linjausta ja mahdollista jalkaterän virheasentoa. Pohjallisilla saat myös jalkineisiin lisää iskunvaimennusta, mikä puolestaan vähentää myös jänteisiin ja niveliin kohdistuvaa rasitusta. Valitse mallistostamme hyvällä iskunvaimennuksella varustettu pohjallinen.

Ostoskori

Kirjaudu FitZone3D-profiiliisi

Kirjautuminen tapahtuu sähköpostiosoitteella, jonka olet antanut FootBalance-jalka-analyysin yhteydessä.

Salasana unohtui

Jos sinulla ei ole vielä FitZone3D-profiilia, saat omasi pohjallisten muotoilun yhteydessä jälleenmyyjiemme skannauspisteistä. Esimuotoiltuja QuickFit-pohjallisia voit tilata myös ilman omaa profiilia.

Unohtuiko salasana?

Ilmoita sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sähköpostilla ohjeet, joiden avulla voit vaihtaa salasanasi