Usein kysytyt kysymykset

Mistä tiedän tarvitsenko yksilöllisiä pohjallisia?

Tutkimusten mukaan kunnollinen tuki jalan alla auttaa ehkäisemään ylipronaation ja supinaation etenemistä sekä tarjoaa lievitystä jalka-, nilkka- ja polvikipuihin sekä vammoihin. Varta vasten sinulle muotoillut pohjalliset tukevat jalkojasi ja ohjaavat niitä neutraaliin asentoon. Tämä on erityisen tärkeää ylipronatoiville ja supinoiville henkilöille sekä niille, joilla on jalka-, nilkka tai polvikipuja ja kärsivät esimerkiksi plantaarifaskiitista, Mortonin neuroomasta tai juoksijan polvesta.

Voit kuitenkin hyötyä yksilöllisistä pohjallisista, vaikkei sinulla olisikaan akuutteja jalkaongelmia tai jalan virheasentoa. Yksilöllisesti räätälöidyt pohjalliset tekevät kaikista jalkineistasi täydellisesti istuvat ja mukavat. Mikäli vietät useita tunteja päivässä jalkojesi päällä, yksilölliset pohjalliset auttavat vähentämään jalkojen ja alaselän väsymistä. Kun jalkasi ovat kunnolla tuetut, se vaikuttaa kineettisen ketjun kautta myös muualle kehoon – linjaus paranee jalkojen myötä koko selkärangassa.

Jos olet vielä epävarma, tai haluat tietää enemmän jalkatyypistäsi, kannattaa käydä jalka- tai askelanalyysissä. Niitä tarjoavat monet urheiluliikkeet ja fysioterapiaklinikat.

Mikä on yleisin jalan virheasento?

Ylipronaatio on ylivoimaisesti yleisin jalan virheasento. Kun askeleen aikana nilkkanivel liikkuu ylikorostuneesti sisäänpäin, puhutaan ylipronaatiosta. Osa saattaa havaita ylipronaation kengistä, jotka ajan myötä näyttävät linttaan astutuilta. Ylipronaatiossa kantaluu kiertyy sisään, pitkittäiskaari laskeutuu, sääri, reisiluu ja lonkka kiertyvät sisäänpäin ja aiheuttavat lantion kallistumisen eteen. Tästä aiheutuvia yleisimpiä haittavaikutuksia ovat kantakalvon ylivenyttyminen ja tulehdukset, jalan keskiosan kivut, akillesjänteen vaivat, penikkatauti, polven sisäpuolen kivut ja lonkan limapussitulehdukset.

Minkä ikäisenä voi hankkia yksilölliset pohjalliset?

Lapsen jalan kehitysvaiheet huomioiden suosittelemme vähintään 10 vuoden ikää. Pienin pohjalliskokomme on 34.

Voiko FootBalancen yksilöllisillä pohjallisilla olla haittavaikutuksia?

Pohjallisiin totuttelu saattaa viedä muutaman päivän, ja alussa voit selvästi havaita pohjalliset kengissäsi. Pohjalliset tehostavat lihastesi toimintaa, ja ensimmäisten viikkojen aikana voit tuntea lievää lihaskipua. Tämä on luonnollista ja johtuu siitä, että keho totuttelee parantuneeseen linjaukseen ja aiemmin vähäisessä käytössä olleet lihakset aktivoituvat.

Pohjallisten käyttö tulee aloittaa ohjeiden mukaisesti vähitellen. Ensimmäisinä päivinä aloita pohjallisten käyttö muutamalla tunnilla päivässä ja lisää käyttöaikaa asteittain. Älä käytä pohjallisia heti raskaissa harjoituksissa, aloita mieluummin kävelystä ja siirry asteittain juoksuun ja raskaampiin harjoituksiin. Kun olet tottunut pohjallisiin, voit – ja sinun kannattaa – käyttää pohjallisia niin paljon kuin mahdollista.

Millainen takuu FootBalancen yksilöllisillä pohjallisilla on?

Voit kokeilla pohjallisiamme riskittä. Siksi pohjallisilla on 30 päivän tyytyväisyystakuu. Jos tuotteessa on virhe tai jos et ole tyytyväinen yksilöllisiin pohjallisiisi, voit palauttaa ne jälleenmyyjälle 30 päivän kuluessa ostosta, ja saat uuden tuotteen tilalle tai rahasi takaisin.

Yksilöllisten pohjallisten hoito-ohjeet

Käyttöohjeet

Aloita käyttö maltillisesti

Pohjalliset tehostavat lihastesi toimintaa, ja ensimmäisten viikkojen aikana voit tuntea lievää lihaskipua. Tarvittaessa aloita pohjallisten käyttö muutamalla tunnilla päivässä. Viikon kuluttua käytä pohjallisia mahdollisimman paljon joka päivä.

Säännöllinen käyttö edistää koko kehosi hyvinvointia

Pohjalliset tukevat koko kehosi ryhtiä ja suoraa linjausta, siksi niitä kannattaa käyttää mahdollisimman paljon joka päivä. Pohjalliset on helppo siirtää kengästä toiseen, tai voit hankkia useamman parin. Jos mahdollista, poista aina ensin kengän oma pohjallinen.

Lisää käyttömukavuutta useammalla parilla, tai eri pohjallisilla eri käyttötarkoituksiin

Suosittelemme hankkimaan ainakin kaksi paria FootBalance-pohjallisia: toiset arkikäyttöön ja toiset urheiluun. Näin mahdollinen hiki ei siirry urheilukengistäsi arkikenkiisi. Tämä lisää myös pohjallistesi käyttöikää, kun ne saavat "huilata" välillä.

Hankkimalla useamman parin varmistat myös, että sinulla on käyttötarkoitukseen ja jalkineeseen sopiva pohjallinen. Haluat ehkä lenkille pehmustetun ja hyvin iskuavaimentavan pohjallisen, kun taas työ- ja vapaa-ajan kenkiin sopii parhaiten ohut vaimentamaton malli. Monoihin ja pyöräilykenkiin taas käy parhaiten mahdollisimman jäykkä pohjallinen.

Hoito-ohjeet

Oikealla hoidolla pohjalliset kestävät noin 8–12 kuukautta. Kuten minkä tahansa jalkineen, myös pohjallisten käyttöikä riippuu siitä, kuinka usein niitä käytetään, mihin käyttötarkoitukseen, ja miten niistä huolehditaan.

Voit pidentää pohjallistesi käyttöikää pitämällä ne puhtaana ja kuivina. Vaihtelemalla useampaa paria pohjalliset saavat välillä levätä ja tuulettua, mikä pidentää niiden käyttöikää. Käyttökertojen välillä pohjallinen kannattaa vetää osittain ulos kengästä hengittämään.

Oikea hoito on kevyt kosteapyyhintä tai harjaus. Älä liota pohjallisia. Ei konepesua tai kuivausta, eikä kuivapesua. Älä altista kuumuudelle, esimerkiksi kuivaamalla pohjallisia patterin päällä, saunassa tai retkitulella.

Ostoskori

Kirjaudu FitZone3D-profiiliisi

Kirjautuminen tapahtuu sähköpostiosoitteella, jonka olet antanut FootBalance-jalka-analyysin yhteydessä.

Salasana unohtui

Jos sinulla ei ole vielä FitZone3D-profiilia, saat omasi pohjallisten muotoilun yhteydessä jälleenmyyjiemme skannauspisteistä. Esimuotoiltuja QuickFit-pohjallisia voit tilata myös ilman omaa profiilia.

Unohtuiko salasana?

Ilmoita sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sähköpostilla ohjeet, joiden avulla voit vaihtaa salasanasi