Blogi

/5 vinkkiä pyöräilyyn

Pyöräilykausi on alkanut vauhdilla aurinkoisten kelien myötä. Kokosimme muutamia vinkkejä, joiden avulla pääset turvallisesti pyöräilyn makuun.

1 Pyöräsi kaipaa huolenpitoa

Ennen kuin hyppäät pyörän selkään ja aloitat pyöräilykauden, polkupyörälle tulee tehdä perusteellinen kuntotarkastus. Jos sinussa on mekaanikon vikaa, voit tehdä perushuollon itse vaikkapa täältä löytyvien ohjeiden mukaan. Mutta aina voit kääntyä osaavan pyörähuollon puoleen.

Jos olet hankkimassa uutta pyörää, kannattaa hakeutua asiantuntevaan polkupyöräliikkeeseen. Näin saat varmasti oikean kokoisen pyörän ja samalla pyörä säädetään juuri sinulle sopivaksi. Ennen liikkeelle lähtöä voi olla hyvä kerrata myös liikennesäännöt.

2 Katse jalkineisiin

Pyöräilykenkiin tulee myös kiinnittää huomiota, eikä lähteä pyöräilemään pitkiä matkoja missä tahansa lenkkareissa. British Cycling on esittänyt hyvät argumentit pyöräilykenkien puolesta:

Pyöräillessä sinulla on pyörän kanssa kolme kontaktipintaa. Ohjaustangon säätäminen on olennaista turvallisen ohjattavuuden, mukavuuden sekä optimaalisen aerodynamiikan saavuttamiseksi. Satulan valinta ja säätäminen puolestaan vaikuttaa ajamiseen olennaisesti: tuloksena voi olla ajonautinto tai tuskien taival. Kolmas kontaktipinta ovat polkimet – ne yhdistävät pyörän moottorin, eli jalkasi pyörään. Pelkästään tunnin aikana polkimia voidaan pyörittää jopa yli 5000 kertaa, joten on tärkeää, että tämä osa-alue on kunnossa.

Lenkkareilla polkeminen on ongelmallista siksi, että kenkien pohja on liian pehmeä ja joustava. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisella polkaisulla voimaa menee hukkaan, koska kenkä joustaa. Jalkoihin kohdistuu paljon painetta, joka voi myös osaltaan aiheuttaa kipuja ja puutumista. Jäykkäpohjaiset pyöräilykengät ratkaisevat nämä ongelmat ja varmistavat, että jaloistasi kulkeutuu maksimaalinen määrä voimaa polkimiin, ja matka taittuu tehokkaammin.

FootBalancen yksilöllisillä pohjallisilla saat lisäksi räätälöityä kengät täysin omien jalkojesi mukaan. Pohjalliset tukevat jalkasi oikeaan asentoon, edesauttavat tehokkaampaa voimansiirtoa ja ennaltaehkäisevät rasitusvammoja. Pyöräily tuntuu yksinkertaisesi mukavammalta, olet sitten työmatkapyöräilijä, maantiepyöräilijä, tai vaikka alamäki- tai maastopyöräilyn harrastaja.

3 Fillarikaveri tuo motivaatiota

Joskus kaipaamme hieman motivaatiota kauden alussa, joten pyydä kaveria mukaan pyörälenkille, tai etsi fillariporukka, johon liittyä. Usein pyörälenkkien merkitseminen kalenteriin yhdessä muiden kanssa motivoi ja auttaa jatkamaan harrastusta aktiivisesti.

4 Suunnittele reitti ja pukeudu asianmukaisesti

Joskus pyörälenkki saattaa jäädä väliin siksi, ettei tiedetä mihin lähtisi polkemaan. Suunnittele siis reitti etukäteen netissä, tutkaile Google Mapsia, kysy kavereilta vinkkejä ja suunnittele aluksi lyhyt reitti. Reitin suunnittelu etukäteen antaa sinulle viimeisen sykäyksen hypätä pyörän satulaan.

Keväällä sää on arvaamaton, joten on hyvä pukeutua sään mukaisesti, mutta pitää myös mukana joitakin ekstravaatekappaleita repussa tai taskuissa. Käsineet, irtohihat sekä kevyet sadetakit ovat täydellisiä, koska ne voi pukea ja riisua helposti, jos olosuhteet muuttuvat.

5 Aloita maltillisesti

Jos olet vasta aloittelemassa pyöräilyä, älä ahnehdi liian pitkiä lenkkejä heti alkuun. Kasvata sitä vastoin lihaskuntoa ja kestävyyttä vähitellen. Voit lisätä ajomatkaa viikoittain aluksi vaikkapa 10-20 prosentilla.

Turvallisia ajokilometrejä, ethän unohda kypärää!